Mario Puzo’s The Godfather now functions the way fairytales or Bible stories do. It’s become a fundamental narrative deeply embedded in the collective psyche, regularly adapted and reworked for radically different settings. Stripped to its essentials, this is a story of unwanted succession, of an heir to the throne who yearns to escape his destiny. “What Michael wanted was out, out of all this, to lead his own life,” Puzo writes. Watch the first season of The Crown and you soon realise that it is The Godfather narrative that is unfolding before you, with a young Elizabeth cast as the reluctant heir who, like Michael Corleone, “couldn’t cut loose from the family until the crisis was over”. Michael, son of mafia boss Don Corleone, is the archetypal prince who cannot be free, and is eventually transformed and hardened by his duty.
السحر المغلف بالغموض سيصاحبنا في رحلة بصرية إلى القاهرة، تزامناً مع الذكرى الـ 34 لرحيل ساحر السينما العربية، شادي عبد السلام، في أكتوبر 1986م، السحر الذي يتوهج وسط أهازيج وأفكار وفنون المخرج السينمائي العبقري، من خلال صورته السينمائية الاستثنائية التي وضعته في نقطة وسط بين السينمائي والفنان التشكيلي، وصاحب الفيلم الوحيد الذي لن يُنسى أبداً من ذاكرة السينما العربية. "صانع المومياء" الذي كان رغم قلة إنتاجه من حيث الكم، ناجحاً تماماً من حيث الكيف في صياغة مشروع واضح المعالم على المستوى الفكري والفلسفي، نقله لنا بصورته المعبرة عن عبقريته السينمائية، وعلى المستوى التقني، نجح في أن ينقل لنا جمالياته الغامضة بلمسات الفنان التشكيلي الساكنة في روحه، الصعيدي الذي خطفت الإسكندرية قلبه وسنوات طفولته وصباه.
Comments
Post a Comment